Normalt gør undertegnede ikke
meget ud af at udnævne den ene bil til at være bedre
end den anden, simpelthen fordi der er så mange
individuelle faktorer, der spiller ind – fx behov,
pengepung og følelser ikke mindst. Men hvis det ikke
lige var for familiemedlemmet KIA e-Soul, ville KIA
e-Niro let kunne få prædikatet: Markedets bedste
elbil til en overkommelig pris.
Men KIA e-Soul er lige
marginalt bedre end e-Niro, i hvert fald når det
kommer til køreegenskaber og fancy look. Men e-Niro
er langt mere alsidig, det tæller vel også med og er
en vigtig faktor i et land, hvor en bil for de
fleste mennesker fortsat er en ret stor investering.
Større end e-Soul Det med
køreegenskaberne er ikke så mærkeligt. I det store
hele er drivline og platform ens på de to biler. Men
e-Niro er noget længere, 4,38 meter vs 4,20 meter,
og det er i sagens natur med til, at øge
anvendeligheden, hvis det ikke lige handler om, at
knibe bilen ind på en snæver parkeringsplads i
bymidten.Det er også samme 204
hestes elmotor, der forener et formidabelt
kraftoverskud med en glimrende rækkevidde. 64 kWh
batteriet er dog tungt, 457 kg (som gør bilen 300 kg
tungere end fx en 105-hestes mere konventionel
Niro), men det har man håndteret glimrende i såvel
e-Niro som e-Soul, så det var ikke overraskende.
KIA har udnyttet vægten til, at
stabilisere kørslen over både store og mindre
ujævnheder, og har sikret gode kurveegenskaber ved
at reducere krængningstilbøjeligheden – og det er
vel at mærke ikke sket på bekostning af
affjedringskomforten. Det er ikke mindst dét, der
gør de to biler så gode.
To batteri-størrelser e-Niro
koster 350.000 kroner i den prøvekørte Advance
version med det store batteri. Den kan også fås for
blot 280.000 kroner, men da har man både et mindre
batteri på 39,2 kWh og lavere effekt på 136 hk. De
204 hestekræfter er ikke præcis en nødvendighed, men
måske er rækkevidden det – den er iht. WLTP
målemetoden 289 kilometer. Kan man klare sig med
det, og ikke behøver den voldsomme acceleration (med
204 hk kan man nå 100 km/t på 7,8 sekunder), er
løsningen med det mindre batteri klart den mest
miljørigtige løsning.
Det er et kolossalt plus, at man i e-Niro ligesom i
e-Soul kan regne med kørecomputerens angivelser.
Hvis man vælger køreindstillingen ”eco”, som ikke
betyder at man har mindre effekt – den leveres blot
lidt mere moderat, med mindre man træder speederen i
bund – og angivelsen af ”rest-kilometer”, der er
tilbage på batteriet, er 300 kilometer, vil man
erfare, at når angivelsen er 200 kilometer, så har
man præcis kørt 100 kilometer i mellemtiden. Den
præcision er sjælden og yderst brugbar i el elbil,
hvor de sidste kilometer i rækkevidden er gode at
vide, netop fordi man ikke bare kan fylde ”tanken”
op på et øjeblik henne på hjørnet.
Vægtforskelle giver energiforskelle
Selvom der er fortsat er mange uklarheder, bl.a.
vedr. jordens litium reserver, er der som
udgangspunkt ingen idé i, at bygge de store
batterier, som forbruger både meget litium og også
de andre begrænsede metaller, der indgår i et
batteri, for det vil da være et unødvendigt indhug i
netop den begrænsede ressource. Og givet er det, at
den tungere bil kræver mere elektrisk energi, når
den skal accelerere, og den energi skal jo skabes –
hvilket endnu kun i et vist omfang sker vha. ”grønne
produktionsmetoder”.
Hele problematikken omkring elbiler og deres
batterier er kompleks, og den behøver man som bruger
ikke nødvendigvis forholde sig dybt og indgående
til. Der er en række fordele ved elbiler, og det
vigtigste er at forholde sig til, om man vil have
andel i de fordele. En af dem er naturligvis en
miljørigtig adfærd.
Miljø og praktik går hånd i hånd
Det ideelle ved KIA e-Niro er netop
kombinationen af miljørigtig adfærd og praktisk
brug. Hér har KIA med mange års erfaring optimeret
mulighederne i e-Niro. Man behøver fx ikke stige ind
i en kold bil i vinterperioden, for e-Niro i Advance
udgaven har indbygget varmepumpe, der på samme måde
som varmepumper i huse, trækker strøm fra elnettet,
når den er koblet til et opladningspunkt, uanset om
det er hjemme eller ”ude i landskabet”.
e-Niro har sædevarme både for og bag, ratvarme i
læderrattet og alle de elektriske hjælpemidler, man
forventer i biler, der i dag ofte er noget dyrere
end KIA’en. Trådløs opladning af smarttelefonen
(hvis den altså er skabt til det), Fuld LED lys, som
”forvandler nat til dag”, 2-zone klimaanlæg,
nøglefri betjening (dørlåse og start/stop),
navigation (hvor man også kan finde nærmeste
ladestander), adaptiv fartpilot i kombination også
med aktiv vejbaneassistent, bakkamera, foldbare og
opvarmelige elektriske sidespejle, osv., osv.
Masser af plads Bagagerummet er
på fornemme 451 liter og kan øges til 1405 liter.
Det er rigtig meget for en bil i den størrelse. En
del af forklaringen er måske netop, at batteriet er
placeret lavt, så det ikke tager plads fra den
rummelige kabine og bagagerummet. e-Niro er også en
regulær crossover med lettere forøget frihøjde på
15,5 cm og en totalhøjde på 1,57 meter, som
indebærer at man har en høj siddeposition, som mange
mennesker sætter pris på.Den harmoniske helhed opleves også gennem de gode
pladsforhold, men underbygges af den komfortable
kørsel, hvor der er styr på de bevægelser af bilens
om end lave (pga. batteriets placering) tyngdepunkt
trods alt fører med sig ved frisk kurvekørsel.
Medbringer
man egne kabler, ligger de elegant gemt af vejen
under den justerbare bagagerumsbund.
|